Inwoner met hulpvraag nóg beter geholpen

Inwoners van Wijk bij Duurstede die het niet helemaal zelf redden en (tijdelijk) extra hulp nodig hebben, kunnen terecht bij VAK. Sinds enige tijd werken zorgaanbieders Vitras, Abrona en Kwintes (VAK), als één team, samen met Loket Wijk en Stichting Binding. ‘We maken gebruik van onze gezamenlijke kennis en met elkaar helpen we inwoners van Wijk bij Duurstede een stap verder. Echt een kwaliteitsverbetering,’ zegt Helina Berghegen, persoonlijk ondersteuner bij Abrona.

Wie een hulpvraag heeft, kan zich in Wijk bij Duurstede melden bij Loket Wijk. Marja Pol, coördinator bij welzijnsorganisatie Binding/Loket Wijk: ‘Wij bespreken elke vraag persoonlijk met de betreffende persoon. Vervolgens bekijken we met onze zorgpartners, ook wel het ‘VAK-team’ genoemd, welke ondersteuning deze inwoner nodig heeft en wie daarvoor de meeste expertise in huis heeft.’ Emmy Lutz, begeleider bij Kwintes: ‘Omdat iedereen anders is, heeft elk individu andere vragen en problemen. Dankzij de inbreng van collega’s uit andere zorgdisciplines en Binding/Loket Wijk kijken we door een andere bril naar mensen en ook verder dan alleen de eerste hulpvraag. Sommige mensen hebben last van teveel prikkels, dat herken ik vanuit mijn vakgebied Geestelijke Gezondheidszorg. Dat kan stress en een gevoel van onmacht opleveren. Als VAK-team bekijken we hoe we dan het overzicht en de rust kunnen terugbrengen en wie uit het netwerk hiermee kan helpen.’ Helina Berghegen voegt toe: ‘Het kan ook zijn dat iemand, naast psychische problemen, ook een verstandelijke beperking heeft. Dankzij mijn specialisme herken ik die. Vervolgens kunnen we samen die persoon de best passende begeleiding geven.’


Korte lijntjes

Een aantal uren per week maakt het VAK-team gebruik van de faciliteiten van Stichting Binding. Alma van Baal, beleidsadviseur bij de gemeente: ‘Stichting Binding is gehuisvest in het gemeentehuis. De teamleden ontmoeten elkaar op dinsdag, dan hebben ze overleg en sparren ze met elkaar. Daarnaast hebben ze een inloopspreekuur voor de medewerkers van Binding/Loket Wijk. Ze stappen makkelijker ergens binnen.’ Marja Pol: ‘De lijntjes tussen onze instellingen zijn een stuk korter en dat leidt tot meer ruimte voor persoonlijke begeleiding van de inwoners van Wijk bij Duurstede.’


Steeds zelfstandiger

Voor de betrokken hulpverleners is de samenwerking in Wijk bij Duurstede een echte eye-opener gebleken. ‘Er is veel meer mogelijk dan alléén professionele hulp,’ zegt Marja Pol. ‘Een aantal inwoners maakte eerst de stap naar vrijwilligerswerk en kon vervolgens nadenken over de volgende stap. Zo gaan mensen zich steeds zelfstandiger voelen.’


Minder geïsoleerd

Dat sluit aan bij een ander doel, namelijk dat kwetsbare inwoners van Wijk bij Duurstede zich minder geïsoleerd voelen. Helina Berghegen: ‘Dankzij onze samenwerking komen inwoners nu eerder met anderen in contact. Zoals een maatje die met ze oploopt, boodschappen doet of een wandeling maakt.’ Emmy Lutz vult aan: ‘Het onderlinge contact tussen mensen zorgt voor meer vertrouwen in elkaar en een groter gevoel van veiligheid. We zijn de buurt met z’n allen. Daarom zeggen wij: Interesseer je voor de ander, kijk naar elkaar en als je echt hulp nodig hebt, zijn er altijd nog de professionals.’ Overigens begeleidt het VAK-team uitsluitend inwoners van Wijk bij Duurstede. Daaronder vallen ook Langbroek en Cothen.