Eerste ervaringen met Sociale Robot Tessa

Technologische ontwikkelingen kunnen een meerwaarde hebben voor cliënten van Abrona. Een voorbeeld is sociale robot Tessa. Verschillende cliënten proberen Tessa zinvol uit.
We leren veel van het uitproberen. Welke cliënten kan Tessa ondersteunen en welke niet. Hoe is het gebruik in de praktijk en hoe kunnen we Tessa zo goed mogelijk inzetten om cliënten te ondersteunen in hun zelfstandigheid.

Robot Tessa
Tessa is een sociale robot. Tessa helpt bij structuur in het dagelijks leven door iemand een herinnering te geven voor kleine taken en afspraken. Ze vertelt je wat er in je agenda staat. Ze geeft tips voor activiteiten zoals drinken, bewegen of opruimen. Ook kan Tessa muziek afspelen. De taken die Tessa uitspreekt worden op afstand in een app of op een webpagina gezet.
Zie het filmpje met uitleg op de website van Tinybots www.tinybots.nl.

Sociale robot Tessa
foto: tinyrobots.nl

De eerste ervaringen
Na ongeveer twee weken zinvol uitproberen zijn er al verschillende ervaringen binnengekomen.
Over de ondersteuning in de dagstructuur door het geven van tips was een cliënt duidelijk: hij meldde dat hij het maar saai vond dat Tessa niet de hele dag dingen zei.

“Ik vind haar maar saai, want ze zegt op de dag niets.”

Robot Tessa foto 3Eén van de cliënten wilde wel meedoen, maar alleen als Tessa er wat stoerder uit zou zien. Tessa kreeg een pet op en de test kon beginnen. Ook medewerkers zijn positief, bijvoorbeeld omdat Tessa de cliënt de tip geeft om naar beneden te gaan voor het eten. De cliënt accepteert veel sneller de tip van Tessa, dan wanneer hij iets ‘moet’ van de begeleiding.

“Tot nu toe zijn we positief over Tessa. We hoeven een vraag niet steeds te herhalen en de cliënt is vrolijker.”

Een andere cliënt heeft veel interesse in technologie en vindt het een leuk spel dat Tessa hem helpt herinneren. Een aandachtspunt dat naar voren kwam is dat je zomaar een tip of herinnering kunt missen doordat je niet thuis bent. De cliënt weet niet wanneer Tessa iets gaat zeggen en dat kan ook wat onrust brengen. We hebben nu een aan/uit-schakelaar ertussen gezet. Zo weet hij zeker dat hij geen bericht mist en blijft Tessa een betrouwbaar maatje.

Een andere cliënt had na een week genoeg van Tessa, ze maakte haar een beetje onrustig. We stoppen dan met het uitproberen en blijven zoeken naar andere mogelijkheden.

We leren veel van deze testperiode. Voor welke cliënten biedt de Tessa ondersteuning en voor welke niet. Hoe is het gebruik in de praktijk en hoe kunnen Tessa individueel zo goed mogelijk inzetten om cliënten te ondersteunen in hun zelfstandigheid. Abrona heeft 10 Tessa’s aangeschaft, we kunnen dus nog volop ervaringen opdoen.

De technologie die met Tessa wordt ingezet is zeker niet het enige.

Lees meer over innoveren door te experimenteren.

Tonny Hiddink
Jan-Pieter Terlouw
Lotte Cornelisse
Arina van Domselaar