Als logopedist kun je echt het verschil maken

Vandaag, 6 maart 2024, is het de Dag van de logopedie. Op deze dag vragen we aandacht voor het mooie vak logopedie en in dit artikel vertellen onze logopedisten graag meer over hun werk bij Abrona. 

Wie zijn jullie en wat doen jullie?

Als logopedisten ondersteunen wij cliënten bij Abrona als ze bijvoorbeeld moeite hebben met het goed overbrengen van waar ze behoefte aan hebben, we helpen als ze last hebben van hun gehoor of gewoon moeite hebben met eten en drinken.

Wat is het verschil tussen werken in de gehandicaptenzorg in vergelijking met andere doelgroepen?

Interactie met mensen met een verstandelijke beperking is nooit saai. Reacties zijn vaak puur en direct. Er wordt veel gezegd als je er oog voor hebt. Goed kijken en luisteren is heel belangrijk. Omdat het gaat om mensen die naast het verstandelijk beperkt zijn vaker kampen met problemen op ander gebied, werken we in een multidisciplinair team.

Wij behandelen niet in een behandelkamer, maar komen bij cliënten thuis en op hun werk. En wij behandelen meer indirect dan direct. Dat betekent dat wij begeleiders en verwanten betrekken bij de behandeling. Wij geven begeleiders en verwanten adviezen over hoe zij in dagelijkse situaties de logopedische adviezen in praktijk brengen. Bijvoorbeeld door gebarentraining te geven aan begeleiders, zodat zij gebaren kunnen inzetten als zij in gesprek zijn met de cliënt. Of adviezen over hoe zij de maaltijd aan een cliënt moeten geven. Gemalen of in kleine stukjes gesneden.

Wat is er zo leuk aan jullie werk in de gehandicaptenzorg?

Als logopedist kun je echt het verschil maken want mede door jouw toedoen kan een cliënt beter vertellen wat hij of zij wil of nodig heeft. Daardoor begrijpt de begeleiding de cliënt beter en kan de ondersteuning en begeleiding veel beter aansluiten op de wensen en behoeften. Omdat cliënten puur zijn en zeggen waar het op staat krijgen we direct feedback en weten we of we het goed doen of wanneer we het juist anders moeten doen. 

Bij Abrona is er ruimte om je te ontwikkelen en de opgedane kennis over te dragen. We maken ook tijd voor vakgroep overstijgende zaken die ook voor de organisatie van belang zijn. Dat maakt ons werk leuk en interessant. Wat het ook bijzonder maakt is de afwisseling tussen met cliënt bezig zijn en met het team van begeleiders. Geen één dag is hetzelfde.

Hoe ziet een werkdag er voor jullie als logopedist bij Abrona uit?

Geen enkele werkdag ziet er hetzelfde uit. Er is veel afwisseling: een eetdrinkobservatie, overleg met een begeleider, uitwerken op de computer, interactie met een cliënt, overleg met een gedragsdeskundige, meelopen op dagbesteding, geven van een training, overleg met het team logopedisten en overleg met het eet team.  

Met wie binnen en buiten de organisatie werken jullie regelmatig samen?

Binnen Abrona werken we regelmatig samen met begeleiders. Natuurlijk ook met de collega’s bij behandeling en expertise: diëtist, fysiotherapeut, ergo therapeut, arts VG, huisarts, gedragsdeskundige en secretaresse. Met de geestelijke verzorging, mondhygiënist, verwanten van cliënten en zorgadviseur.

Ons netwerk van mensen met wie wij buiten Abrona werken is groot. Medewerkers van maaltijdservices, leverancier van drinkvoeding en verdikkingsmiddelen. Logopedist en arts van ziekenhuizen in de omgeving maar ook met huisartsen.

We houden de ontwikkelingen op ons vakgebied bij en zijn aangesloten bij bijvoorbeeld de Kwaliteitskring. Hierin hebben we regelmatig kennisuitwisseling met andere logopedisten die met kinderen en volwassen cliënten met verstandelijke beperking werken. We overleggen ook met ‘collega’ zorginstellingen bijvoorbeeld met begeleiders, gedragsdeskundige, de verpleegkundig specialist en huisartsen.

Hebben jullie een mooi voorbeeld van iets wat jullie hebben meegemaakt tijdens het werk?

Een cliënt met groot gehoorverlies had al verschillende hoorapparaten geprobeerd, die allemaal in stukjes in de prullenbak belandden. Als hij iets wilde zeggen, schreeuwde hij in het oor van de begeleider. De begeleiders moesten ook terug schreeuwen met schorre kelen tot gevolg. In goed overleg met de persoonlijk begeleider, het team van begeleiders, gedragsdeskundige en een cliënt systeemondersteuner is er toen een proef met een luisterhulp gedaan. Vanaf dag één dat hij de luisterhulp omgehangen kreeg en de begeleider bij zichzelf het microfoontje omdeed, werden er (lange) gesprekken gevoerd op normaal volume. De cliënt ontspande zich meteen en voelde zich gehoord en begrepen, ook als er lastige onderwerpen besproken werden.

Belangrijk is wel dat de begeleider het beheer houdt over de luisterhulp. Bij elk gesprek op initiatief van begeleider (of de arts of gedragsdeskundige) of cliënt wordt de luisterhulp erbij gepakt door de begeleider. Het is de bedoeling dat de luisterhulp ook ingezet wordt in het contact met zijn familie.